Bridgerton er den største Netflix-succes nogensinde
Det, verden har brug for lige nu, er rendyrket eskapisme. I hvert fald hvis man ser på den kolossale succes, Netflix-serien Bridgerton har haft. Den dampende romantiske serie med overdådige og farvestrålende...
Det, verden har brug for lige nu, er rendyrket eskapisme. I hvert fald hvis man ser på den kolossale succes, Netflix-serien Bridgerton har haft. Den dampende romantiske serie med overdådige og farvestrålende kostumer har slået alle rekorder og er inden for de første 28 dage blevet set af 82 millioner husstande. Det er større end både Stranger Things, The Queen’s Gambit og The Crown. Bridgerton har været på top 10 i alle lande undtagen Japan – og haft førstepladsen i 83 lande.
Seriens succes har påvirket bogsalget globalt, og Julia Quinns bøger er strøget ind på The New York Times’ bestsellerliste for første gang, siden den første udkom for 18 år siden, skriver Netflix. Det ser vi også i Danmark, hvor der siden Netflix-seriens premiere har været en voldsomt øget interesse for bøgerne – en tendens, som Lise Rønne dykkede ned i som en af sine læseoplevelser hos Saxo i februar.
Julia Quinns bøger kan beskrives som “Jane Austen møder Gossip Girl”. Vi befinder os i 1800-tallets London, hvor de otte søskende i den velhavende Bridgerton-familie hver især forsøger at få ægteskabskabalen til at gå op, mens de samtidig må navigere i sladder, skandaler, begær og kærlighed. En opgave, der bestemt ikke bliver gjort lettere af den anonyme sladderspalte “Lady Whistledown’s Society Papers”, som ikke lægger fingre imellem, når hun beskriver sæsonens eskapader og kiksede tøjvalg.https://www.youtube.com/embed/gpv7ayf_tyE?rel=0&toolset=1
Første bog følger, ligesom første sæson af serien, den ældste Bridgerton-søster Daphne. Hun er både smuk og fra en velhavende familie, men de rigtige bejlere udebliver. Samtidig er hertugen Simon kommet til London, og han bliver til gengæld overfaldet af unge kvinder (og deres mødre!). Daphne og Simon indgår en pagt, som gavner dem begge – de lader som om, de er ved at forlove sig. På den måde vil Daphne fremstå mere attraktiv, og Simon vil få lidt mere fred. Da de ved, at kærlighedsaffæren mellem dem er rent skuespil, lader de paraderne falde. Men så begynder tvivlen at vokse: For er det virkelig kun skuespil, eller begynder ægte følelser at opstå mellem dem?
Jinny Howe, VP for Original Series hos Netflix, beskriver her de tre vigtigste ting, Bridgerton har lært hende:
1. Alle typer seere elsker romantik
Bøger i romance-genren har altid solgt utroligt godt, men de er sjældent blevet filmatiseret. Daphne og Simons “will they/won’t they”-kærlighedshistorie, kombineret med seriens overdådige kostumer og kulisser, har skabt en verden, som folk i alle aldre og fra alle baggrunde har kunnet flygte ind i. Bridgerton har vist, at romantiske fortællinger kan være intelligente, dynamiske, vovede – og ja, universelt appellerende.
2. Det betaler sig at være vovet og tage kreative chancer
Bridgerton går imod traditionen og demonstrerer, at periodedramaer ikke er forbeholdt bestemte typer seere. Serien foregår i et fiktivt London i 1813, som adskiller sig markant fra almindelige periodedramaer. Chris Van Dusen og Shondaland har ikke forsøgt at skildre perioden historisk korrekt, men har i stedet skabt et eventyrligt univers, der er mere spraglet, overdådigt, sexet og sjovt, end man normalt ser. Og det er det, der har overrasket og glædet så mange seere verden over.
3. Flere mennesker vil se sig selv repræsenteret på skærmen
Fans af Shonda Rhimes forventer efterhånden, at der er diversitet i alle hendes serier. I Bridgerton har hun taget et gran af sandhed om Dronning Charlottes baggrund og brugt det til at genfortolke hende som en farvet monark, der på grund af sin magtfulde position har kunnet skabe en større forandring i hele det britiske samfund. Seriens empowerment af farvede og kvinder har fået den til at virke tilgængelig og moderne. Den trækker på universelle temaer, men taler også, med sine selvstændigt tænkende kvinder i hovedrollerne, direkte til et kvindeligt publikum.
Kilde: ‘Bridgerton’: How a Bold Bet Turned Into Our Biggest Series Ever