Af Anette Prehn og Hjernesmarte børn

HJERNESMARTE BØRN har brug for hjernesmarte voksne. Når børn er omgivet af voksne, der forstår sig på hjernens logik, bliver de markant styrket i deres evne til at lære nyt, håndtere forandringer, regulere følelser og mestre livet.

Hjernesmarte voksne pakker ikke børn ind i vat eller fejer curlingagtigt for deres fødder. De støtter i stedet børnene i at opsøge passende udfordringer og komme styrkede igennem dem. Hjernesmarte voksne styrker børns resiliens, det vil sige evnen til at ”komme igen” følelsesmæssigt. Når man er resilient, er man som tumlingekoppen, der kan tippes, men som svirper tilbage til et balancepunkt. Man er som strået, der kan bøje sig for vinden uden at knække. Man har modstandskraft. Er robust.

Hvis børn og unge er omgivet af voksne, der ikke mestrer hjernens spilleregler, ryger de let i hverdagens hjernefælder med eskalerende aggression/vrede, modstand, ked-af-det-hed eller magtesløshed til følge. Det er synd for alle parter – og ofte helt unødvendigt. Mange hverdagssituationer, som går over gevind, har deres udspring i voksnes adfærd og kommunikation. Børn formes, som de stimuleres.

De fleste af os synes måske nok, at vi er rimelig ressourcefulde i vores samspil med børn og unge, når vi har overskud. Og overblik. Er udhvilede. Og glade. Men hvad når vi ikke er det? Bogen her har ikke mindst til formål at styrke dig i at skabe flere situationer, hvor du kan trække på et hjernesmart repertoire uanset din indre tilstand.

VI LEVER i en kultur, der i en lang årrække har underkendt betydningen af en klar værdi- og grænsesætning i den opdragelse af børn og unge, mange tøver med at kalde ”opdragelse”. Pendulet har bevæget sig fra ”den autoritære forælder” til den ”anti-autoritære forælder”, men der synes nu at have indfundet sig en erkendelse af, at hvis ikke forældre skal opdrage deres børn – hvem skal så? Hvis ikke forældre har til opgave at styrke deres børns evne til at opføre sig hensigtsmæssigt i sociale situationer, som stiller forskellige krav og forventninger til barnet – hvem har så?

Gennem bogen her får du inspiration til, hvordan du sætter relevante rammer for børn samtidig med, at du beriger dem med perspektiv på og tillid til livet. Det muliggør, at du kan være en værdibaseret autoritet i forhold til dine børn samtidig med, at du er i respektfuld øjenhøjde med dem, og I har det sjovt sammen. Bogen rummer også idéer til, hvordan du med humor og lethed kan kommunikere i situationer, der ellers hurtigt bliver svære, tunge og fastlåsende for børn. Her kan du gå forrest og vise, at du er en resilient voksen: én, der ”kommer igen”.

VIDENSKAB bør kunne forklares, så alle kan forstå det. Det påpegede allerede Albert Einstein. Mit synspunkt er, at vi først har forstået noget nok, når vi kan forklare det simpelt. Hjerneforskning bør for mig at se kunne bruges af alle – i hverdagen. Det har rummet mange ahaoplevelser for mig at rejse rundt i landet – i forbindelse med mine foredrag, workshops og observationsopgaver – og høre pædagoger, lærere og forældre sige: ”Dét vidste jeg slet ikke,” eller ”Jeg har måske hørt om dét der før, men jeg kan godt se, at jeg slet ikke gør det i praksis!” Vi mennesker kan høre nok så mange interessante eller underholdende bidrag fra videnskabernes verden. Teorier. Abstraktioner. Fine ord. Men det beriger først for alvor vores hverdag, når vi kan se koblingen til vores eget liv og konkret afprøver og erfarer, hvordan det bruges i praksis. Det helt store gennembrud kommer, når vi mærker, hvilken forskel det nye gør, og har mod på at gøre det igen og igen.

Læs også: